De Ruyschlaan 193 A

De Ruyschlaan 193 A
1181 PE Amstelveen

020 – 737 0136

Landelijk registratienummer: 478935249

Openingstijden

Maandag tot en met vrijdag: 7:45 uur – 18:15 uur

GGD Inspectie

GGD Inspectierapport 2019

Geschillencommissie

Certificaat van Kwaliteit 2018

Historie

De locatie De Ruyschlaan opende op 1 april 2010 een verticale groep voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Per 1 mei 2016 is de locatie uitgebreid met een horizontale peutergroep de Wijsneusjes, bestemd voor kinderen van 2 tot 4 jaar.

Situatie schets van de verticale groep 
De verticale groep is beneden en heeft rondom grote schuiframen, waardoor er veel daglicht is op de groep. Door deze ramen wordt de omgeving en de binnenruimte één. Er zijn zonneschermen en een geavanceerd aircosysteem die voor een optimaal binnenklimaat zorgen. 
De locatie heeft een unieke ligging aan de rand van het Kruiskerkpark en is daardoor omringd door veel bomen en struiken, die druk bezocht worden door een grote verscheidenheid aan vogels en overige dieren.

De leefruimte is de centrale plaats van de groep. Dankzij het unieke ontwerp van het gebouw zijn er ‘hoekjes’ in de speelruimte waar de kinderen dol op zijn en hier graag spelen. De groep heeft twee slaapkamers en een keuken aangrenzend aan de leefruimte. De ruimte is  gezellig aangekleed en hangt vol met verschillende knutselwerken van de kinderen.
In deze vriendelijke en warme omgeving willen wij als team zorgdragen voor een liefdevolle en veilige sfeer, waar het kind zich zo veilig voelt dat het zich op alle gebieden durft te ontwikkelen.

Situatieschets peutergroep De Wijsneusjes:
De ruimte is licht doordat de zijgevels geheel uit glas bestaan. De kinderen hebben een prachtig uitzicht over de bomen, vogels en de rest van het parkje. Gordijnen en zo nodig de airco, zorgen ervoor dat het niet te warm wordt op de groep. Ondanks dat de ruimte op zich al veel gezelligheid uitstraalt, wordt dit geaccentueerd door verschillende speelhoekjes in de ruimte. Er is een poppenhoek gecreëerd, een winkeltje, een legohoek etc. De grond is bedekt met leuke speelkleden en een groot gedeelte van de muur bestaat uit krijtbord. De ruimte is versierd met de verschillende knutselwerkjes van de kinderen. In deze vriendelijke en warme omgeving willen wij als team zorgdragen voor een liefdevolle en veilige sfeer, waar het kind zich zo veilig voelt dat het zich op alle gebieden optimaal kan ontwikkelen.

 

 

 

 

 

Virtuele Rondleiding

Gebruik het menu in de rechterbovenhoek om de verschillende ruimtes te bekijken.

Pedagogisch Werkplan De Ruyschlaan:

De sfeer op De Ruyschlaan is open, huiselijk en gezellig, waarbij de kinderen, ouders en ook wij als team, ons veilig voelen. We hebben een positieve houding naar de kinderen en laten de kinderen voelen dat we hen serieus nemen. Wij hechten belang aan de wensen van elk kind en ouder. Het contact met de ouders is erg belangrijk, aangezien wij gedurende de dag mogen zorgen voor hun kostbaarste bezit, hun kind!           

Ieder mens en ieder kind is uniek! Daarom spelen wij in op de behoeftes en interesses van het kind en geven ieder kind de ruimte om zijn of haar persoonlijkheid te ontwikkelen.

Wij doen dit door geborgenheid te bieden, respectvol met elkaar en met de kinderen om te gaan, te knuffelen, zelfstandigheid te stimuleren en het bieden van een veilige omgeving.

Het kind moet zich bij ons veilig en op zijn of haar gemak voelen, dat is de basis voor de persoonlijke ontwikkeling van ieder kind.

Wij bieden het kind de tijd, ruimte en de kans om zijn of haar persoonlijkheid te ontwikkelen, daarbij respecteren wij de persoonlijke ontwikkeling van ieder kind.

Wij bieden ieder kind een veilig gevoel en geven ze liefde en geborgenheid.
Wij bieden altijd troost aan het kind, mocht de situatie hierom vragen en het kind hier behoefte aan hebben. Wij zullen er altijd zijn voor ieder kind en bieden ze een luisterend oor.
Op de groep zorgen wij voor veel gezelligheid, we maken grapjes, zingen veel met de kinderen, dansen en doen verschillende activiteiten.

Wij zullen ieder kind blijven stimuleren in hun zelfredzaamheid, daarbij rekening houdend met hun leeftijd en interesse. We laten het kind zelfstandig dingen doen en het kind zich daardoor groot voelt als het lukt! Maar we helpen altijd wanneer het nodig is.

Wij vinden het contact met de ouders heel belangrijk en werken daarom iedere dag aan de hechte band met hen en overleggen veelvuldig hoe in te gaan op de behoeften en interesses van hun kind.
Wij geven ouders indien nodig advies, maar tonen ook interesse in hun mening.

Wij werken het gehele jaar door met thema’s zoals beschreven bij het Piramidesysteem. Dit houdt in dat er elke 6 weken een nieuw thema start. Na de 6 weken is er een weekje rust om daarna weer een nieuw thema op te starten. De 4 seizoenen komen ook elk jaar terug in thema’s. Dit staat beschreven onder het item Piramidesysteem.

Wij als PM’s van beide groepen, zijn een hecht team en velen van ons werken al jarenlang bij ’t Eigen Wijsje. Wij gaan met veel plezier naar ons werk en voelen ons erg betrokken bij alle kinderen. Door de verschillende leeftijden van de Pedagogisch Medewerkster, het wederzijds respect en de verschillende kwaliteiten vullen wij elkaar goed aan. We zijn goed op elkaar ingespeeld en houden van zingen en lachen en doen dit dus veel. Tevens lezen wij veel voor aan de kinderen. Dit is niet alleen erg leuk maar ook belangrijk voor de taalontwikkeling van de kinderen. We knutselen veel omdat dit de creativiteit van de kinderen stimuleert, de kinderen kennis maken met de verschillende materialen en het maakt de leefomgeving gezellig. Contact met de ouders is cruciaal, zonder goed contact en wederzijds vertrouwen kunnen wij geen goede opvang verzorgen. In de ochtend nemen we uitgebreid de tijd om met de ouders de overdracht van hun kind te doen. Na het weekend, vakantie of andere gebeurtenissen zullen wij altijd vragen hoe het was geweest. Als de ouders naar hun werk gaan, nemen we samen met het kind afscheid en zullen als daar behoefte aan is, zwaaien voor het raam.

De locatie ligt gelegen in het Kruiskerkpark en door de vele ramen kijken we uit op de verschillende bomen en struiken van het park. Als het even kan wandelen we met de bolderkar door dit park. In het park is een speeltuintje waar de kinderen dan kunnen spelen.  Met de bolderkar kunnen we ook wandelen door de buurt, bijvoorbeeld een rondje over de markt. Ook gaan wij af en toe naar boekhandel Blankevoort voor een voorstelling van een nieuw kinderboek.

Wij hebben een hele mooi buiten speelterrein rondom het gebouw, dat in 2018 is aangepast. De kinderen kunnen hier zelfstandig op een veilige manier ontdekken. Rondom het gebouw is de grond bedekt met tegels. Aan de voorkant is o.m een speeltoestel, een blote voeten-pad, een zandbak, een huisje, een loopbruggetje, kortom veel te ontdekken wat de fantasie stimuleert. Ook hebben we een speciale babyhoek. Deze is afgezet met een hekje, waardoor de baby’s veilig buiten kunnen spelen, maar wel betrokken zijn met wat erom hen heen gebeurd. In dit hoekje ligt kunstgras. In de zomer hangen er schaduwdoeken, die ervoor zorgen dat de kinderen niet in de volle zon spelen. In de tuin staat ook een picknicktafel waar in de zomer gegeten kan worden. Aan de achterkant staat een schuurtje, waar verschillend buitenspeelgoed is opgeborgen. Tussen de verschillende gedeeltes zijn hekjes geplaatst i.v.m. de veiligheid en het overzicht. We spelen elke dag lekker buiten, behalve bij gevaarlijke weersomstandigheden.

Elk jaar hebben we op de locatie 2 borrels: een zomerborrel en een kerst- of nieuwjaarsborrel. Deze datum wordt meestal in overleg met de OC gekozen en staat vermeld op de jaarplanning. De borrel is een mooi moment om elkaar op een andere manier te treffen en met elkaar te praten. Zo doen we ook regelmatig andere activiteiten waarbij we ouders uitnodigen, bijvoorbeeld met Sinterklaas en tijdens het Paasontbijt. Mooi om te zien hoe de kinderen, maar ook de ouders hier dan van genieten.

De locatie heeft een eigen email adres waarmee we de ouders extra informatie sturen die zuiver hun eigen locatie aangaat. Ook worden er via dit email adres foto’s gemaild naar de ouders, wij maken b.v. foto’s met de verjaardagen van de kinderen maar ook foto’s van leuke activiteiten of een gezellig momentje. Mochten er e-mails naar verschillende ouders tegelijk verstuurd worden, worden de emailadressen niet zichtbaar voor  de andere ouders.

(N.b. wij gaan erg secuur om met de wet Privacy en zullen nooit  herkenbare foto’s digitaal plaatsen)

Werkwijze verticale groep:
Om 7.45 uur begint de dag op ’t Eigen Wijsje. De ouders en kinderen worden dan hartelijk ontvangen door de Pedagogisch Medewerkster. De ouders kunnen dan overdracht doen over hun kind, terwijl het kind rustig kan wennen, voordat er afscheid genomen word van de ouder.
Om 9.00 uur, als alle kinderen zijn gebracht en afscheid is genomen van alle ouders, gaan de kinderen aan tafel. Daar krijgen de kinderen de tijd om iets te vertellen en worden er verschillende liedjes gezongen, boekjes voorgelezen, waarna er gezamenlijk fruit wordt gegeten. De kinderen eten fruit met een vorkje, i.v.m. hygiëne, maar ook voor hun oog- hand coördinatie. De kinderen die dit al kunnen krijgen een beker en andere hebben een tuitbeker waaruit ze lauwe kinderthee kunnen drinken. Tevens is dit het moment dat de PM’s de overdracht naar elkaar doen over de kinderen.
Rond 9.30 uur worden alle kinderen verschoond en gaan de meeste baby’s naar bed. In de slaapkamers zijn babyfoons, die de hele dag aan staan. De kinderen die kunnen lopen worden staand verschoond en stimuleren wij om op het potje te gaan, i.v.m. zindelijkheidstraining. De kinderen die niet naar bed gaan, doen dan een activiteit. Dit kan per dag verschillen van buiten spelen tot knutselen, muziek maken, dansen of wandelen, ect.
Rond 11.00 uur, als de baby’s wakker zijn, is het vaak tijd om de baby’s de fles te geven. Iedere baby heeft een eigen schema, dat door de Pedagogisch Medewerkster word gevolgd.
Om 11.30 uur gaan de kinderen lunchen. Daarvoor wordt eerst gezamenlijk opgeruimd. De kinderen krijgen gezonde producten aangeboden en er word rekening gehouden met allergieën. De kinderen, die het kunnen, smeren zelf hun boterham met een plastic mes. Buiten dat het rust schept aan tafel , zijn de kinderen trots dat zij zelf hun brood mogen smeren. De kinderen drinken halfvolle melk of water tijdens het brood eten.  
Om 12.30 uur worden de kinderen verschoond en gaan dan naar bed of gaan rusten op een stretcher in de groepsruimte. De Pedagogisch Medewerksters stimuleren de kinderen om zichzelf uit te kleden. De kinderen lopen dan zelf, als dat mogelijk is, naar de slaapkamer. In de slaapkamer krijgen de kinderen eventueel hun slaapzak aan, hun speen en/of knuffel, waarna ze gaan slapen. Ieder kind heeft een eigen bed. De kinderen die bijna naar de Wijsneusjes gaan, oefenen op de stretcher, zodat de overgang niet te groot zal zijn. De baby’s blijven dan meestal wakker en kunnen dan volop genieten van de aandacht van de Pedagogisch Medewerkster. Tevens is dit de tijd dat de Pedagogisch Medewerksters activiteiten voorbereiden.
Om 14.15 uur krijgen de kinderen die wakker zijn een cracker met iets te drinken daarbij.
Tussen 14.30 uur en 15.00 uur komen de kinderen uit bed en kleden zich met hulp van de Pedagogisch Medewerkster weer aan. Dan is er de mogelijkheid om vrij te spelen of aan tafel een puzzel of iets dergelijks te doen.
Rond 15.00 uur krijgen de baby’s de fles en gaan daarna naar bed. Dan is het tijd voor de middag snack die bestaat uit heerlijke hartige producten, waaronder groenten zoals wortels, paprika, olijfjes, etc. Dit vinden de kinderen heerlijk, ontwikkelen hun smaakpapillen en het is gezond zonder suiker. Ook het drinken dat wij aanbieden is water aangemaakt met vers fruit of lauwe thee.
Na de middagsnack is het tijd weer tijd voor een activiteit. Rond 16.30 uur worden alle kinderen verschoond, waarna de eerste ouders hun kind komen ophalen. Om 18.15 uur sluit ’t Eigen Wijsje weer haar deuren.

Werkwijze de Wijsneusjes.
Op de Wijsneusjes wordt het dagschema gehanteerd die vrijwel overeenkomt met het algemene dagschema van het Algemene Pedagogisch Beleid. Wat verschilt is dat er geen kinderen na het fruithapje gaan slapen. Alle kinderen krijgen hetzelfde dagschema en slapen of rusten vanaf 13.00 uur tot ongeveer 14.30 uur.
Voor de kinderen die nog slapen wordt een slaapruimte gecreëerd waar de stretchers worden geplaatst. De ruimte wordt verduisterd en afgescheiden door een gordijn van de rest van de leefruimte. De kinderen die alleen behoefte hebben aan een rustmoment, rusten aan de andere kant van de leefruimte en kunnen als zij daar behoefte aan hebben een kleine activiteit doen. Zodra de kinderen slapen is er extra tijd voor 1 op 1 en 3+ activiteiten voor de oudste peuters zoals een spelletje, mini loco, memory etc.
Ook op de peutergroep wordt de ontwikkelingsmethode van Piramide toegepast. Ook hier geldt dat de kinderen spelenderwijs in een veilige omgeving leren en zich optimaal ontwikkelen.

Maximale omvang groepen
Beide groepen hebben een maximale omvang van 16 kinderen per dag.

Leeftijdsopbouw kinderen
De leeftijdsopbouw van de kinderen is conform de voorgeschreven wet door Rijksoverheid.
Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar https://1ratio.nl/bkr/#/rekenregels/2

Informatie over de mentor van uw kind en het vaste gezichten rooster
Margriet (planning) biedt nadat u een rondleiding heeft gehad en u graag bij ons wil komen, een plaats aan . Op De Ruyschlaan zijn twee stamgroepen. Zodra het kindje aanvangt geeft de Locatie Coördinator een brief met de naam van de mentor van het kind, waarin wordt uitgelegd wat de rol is van de mentor. In de entree hangt een rooster met daarop het vaste gezichten rooster van de locatie. Hierop is te zien welke Pedagogisch Medewerksters, welke dagen werken. In de entree hangt tevens een bord waarop elke dag te zien eis wie er die dag werken. Zo is dan duidelijk wanneer een Pedagogisch Medewerkster uitvalt en wie voor haar komt werken.

Het vier-ogen principe
Op beide groepen hangen camera’s in de leefruimte. Beneden op de verticale groep hangen ook camera’s in de slaapkamers en in de keuken. De keuken van de Wijsneusjes is gelegen in de leefruimte. Verder zijn de volgende punten opgenomen in het vierogen beleid.
• De video-opnames zijn continu (24 uur) en van afdoende kwaliteit.
• De video-opnames van de periode dat er 1 Pedagogisch Medewerker aanwezig is op het kinderdagverblijf, worden door de directie binnen achtenveertig uur na de video-opnames gecontroleerd.
• Directie draagt zorg voor afdoende beveiliging van zowel de video-opnames als de wijze waarop de video-opnames worden geraadpleegd.
• Wanneer 1 Pedagogisch Medewerker achterblijft, bijvoorbeeld i.v.m. een uitje, dient de directie vooraf om toestemming te worden gevraagd. Indien er redenen zijn waardoor er 1 Pedagogisch Medewerker aanwezig is maar die vooraf niet bekend zouden kunnen zijn geweest, dient dit aan de directie dezelfde dag te worden gemeld.
• De video-opnames worden zonder geluid opgenomen en bewaard voor de periode van minimaal 48 uur, tenzij nader onderzoek rechtvaardigt de video-opnames langer te bewaren.
• Als de harde schijf van de video-opnameapparatuur vol is, dan overschrijft de recorder de oude beelden automatisch, rekening houdende met de minimale bewaartijd zoals boven omschreven.
• Directie draagt zorg voor navolging van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Wenbeleid kinderen die doorstromen van de verticale groep naar de Wijsneusjes
Als de kinderen ongeveer 2 of 2,5 zijn gaan ze over van de verticale groep naar de peutergroep. Deze beslissing is per kind afhankelijk en zal in overleg met de Pedagogisch Medewerksters van beide groepen, de ouders en de planning plaatsvinden. Wanneer deze datum is vastgesteld zullen de Locatie Coördinatoren van beide groepen met elkaar een aantal wenmomenten afspreken. Dit zodat het kind rustig kan wennen bij de Wijsneusjes aan de andere groepssamenstelling en ook aan andere gebruiken, bijvoorbeeld het slapen op een stretcher. Beneden op de verticale groep wordt ook rekening gehouden met de overgang naar de Wijsneusjes. Ongeveer een maand voordat de kinderen naar de Wijsneusjes gaan, oefenen de kinderen met het slapen op een stretcher, de kinderen drinken uit een gewone beker, oefen met het aan en uitkleden, enz. Dit allemaal zodat het kind zich veilig voelt bij de overgang van de verticale naar de Wijsneusjes. Dankzij het kleinschalig karakter van de locatie, kennen de kinderen sowieso elkaar en de Pedagogisch Medewerksters van beide groepen, b.v. door het gezamenlijke buitenspelen.

Gebruik van 2e stamgroep:
Hiervoor verwijzen wij u graag naar het Algemeen Pedagogisch beleid. Het gebruik van de 2e stamgroep vindt alleen plaats na schriftelijke toestemming ouder(s) waarin de BKR (beroepskracht-kind-ratio) nauwkeurig wordt gehandhaafd.

Afname van extra dagen of ruildagen op locatie De Ruyschlaan.
Het kan voorkomen dat een ouder incidenteel een extra dag nodig heeft of een dag wil ruilen. Ruilen van dagen is alleen mogelijk als dit in dezelfde week of een week ervoor of erna plaats vindt. Dit kan alleen als de groepsgrootte dit toelaat. Extra dagen kunnen worden aangevraagd bij de Locatie Coördinator. Deze dagen zullen dan als extra dag gefactureerd worden. Incidenteel kan het voorkomen dat uw kind, mits de leeftijd het toelaat, geplaatst word bij de Wijsneusjes of beneden op de verticale groep (de 2e stamgroep). Hiervoor moet de ouder een formulier tekenen, waarin de ouder toezegging geeft voor het wisselen van de stamgroep van die dag.

Meer over ons Pedagogisch Beleid

Jazz is (bijna) altijd vrolijk en blij als we hem ophalen en heeft nog genoeg energie aan het einde van de dag. Voor mij betekent dit dat hij niet op z’n tenen hoeft te lopen, zich vertrouwd en veilig genoeg voelt om rustig z’n slaapjes te doen en het dus ook tijdig door de leidsters wordt gesignaleerd.

Door het korte gesprekje met een van de leidsters aan het einde van de dag kan ik opmaken dat hij en z’n vorderingen goed gezien worden en de leidsters zich erg betrokken voelen bij de kinderen. Ook heb ik het gevoel dat opmerkingen van ouders door jullie serieus genomen worden en er binnen jullie ‘kunnen’ iets mee gedaan wordt.

Een kleine verandering in de tijden zou af en toe best handig zijn maar ook wij hopen dat jullie de kleinschaligheid kunnen behouden en dat daardoor het persoonlijke, vertrouwde huiskamer gevoel behouden kan blijven. 

Wij zijn in deze korte tijd van mening dat we geen betere opvang voor Jazz hadden kunnen treffen.

Vriendelijke groet,

Alyda & Randy